1. SPIDER'S WEB
  2. Nauka
  3. Koronawirus

Nowe zasady w Polsce: zaszczepieni na COVID będą płacić mniej

Do szczepień przeciwko koronawirusowi można zachęcać na różne sposoby. W niektórych krajach skuteczne okazały się zakazy i obostrzenia, jakie nałożono na niezaszczepionych. Efekt był natychmiastowy i objawiał się kolejkami pod punktami szczepień. W Polsce zaszczepieni również mają lepiej: nie obowiązują ich limity osób w restauracjach i kinach, a teraz dostają również zniżki. Czy argument finansowy przekona Polaków do szczepień?

Nowe zasady w Polsce: zaszczepieni na COVID będą płacić mniej

Coraz częściej prywatne firmy wspierają program szczepień na koronawirusa. W jaki sposób? Oferując zniżki, rabaty i inne zachęty dla osób zaszczepionych. Niestety, nie jest to łatwe, ponieważ przeciwnicy walki z pandemią COVID-19 atakują firmy i osoby, nierzadko w bardzo agresywny sposób, które decydują się wesprzeć rządowe programy szczepień.

Jak nakłonić ludzi do szczepień? Polaków można próbować przekupić.

11 pytań o szczepionki mRNA na COVID-19, Kasia Gandor na YouTubie

Naukowcy i lekarze, przy pomocy rządów większości krajów, dwoją się i troją, by skłonić obywateli do zahamowania pandemii COVID-19 i szczepienia się przeciwko koronawirusowi. Coraz częściej pomagają im w tym podmioty prywatne.

Wydawać by się mogło, że przystąpienie do programu szczepień, za sprawą którego skutki pandemii COVID-19 zostaną znacząco zminimalizowane to sprawa dość oczywista. Niestety, wielu uważa inaczej. Zarówno w Polsce, jak i na świecie, poziom wyszczepienia jest niezmienne zatrważająco niski.

Skutki, niestety, widać. Poza oczywistym parametrem – a więc śmiertelnym żniwem, jakie zbiera koronawirus – obserwujemy przerażające skutki uboczne, w tym zatkanie służby zdrowia czy postępujący kryzys ekonomiczny. Na dodatek im dłużej trwa pandemia, tym większe możliwości mutacji koronawirusa – które potencjalnie mogą go uodpornić na stosowane dziś szczepionki.

Czytaj też:

Widząc niemoc władz w promowaniu szczepień i przekonywaniu do tego obywateli, coraz więcej organów władzy niższego szczebla, a także prywatnych przedsiębiorstw, decyduje się na dołożenie swojej cegiełki i wsparcie programu szczepienia.

Już teraz w Sosnowcu zaszczepieni przeciwko COVID-owi dostają zniżki do teatru i na basen. Inne miasta, restauracje i ośrodki wtórują.

Osoby posiadające certyfikat covidowy będą mogły otrzymać zniżki do Teatru Zagłębia, a także na baseny w Klimontowie i Zagórzu. Dodatkowo, osoby z takim dokumentem będą mogły zajmować miejsca wyłączone z użytku z uwagi na rządowe obostrzenia sanitarne. Przykład ośrodków kulturalnych w Sosnowcu jest bardzo ciekawy – z pewnością jednak nie unikatowy.

Dla przykładu, warszawska restauracja Orzo (mająca również lokale w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu) proponuje darmowe darmowego drinka każdemu, kto okaże certyfikat szczepień. Z kolei władze Wałbrzycha już dawno promują szczepienia zniżkami podobnymi do tych sosnowieckich. Zaszczepieni mogą liczyć na 50-procentowe zniżki na bilety do Wałbrzyskiego Ośrodka Kultury, Starej Kopalni, Zamku Książ, Muzeum Porcelany, Teatru Lalki i Aktora, a także do kompleksu sportowo-rekreacyjnego Aqua-Zdrój.

Białystok z kolei funduje zaszczepionym – niestety, tylko okresowo – darmowe bilety na wydarzenia kulturalno-rozrywkowe. Dodatkową pulę biletów oferował też Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku i Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie. Dodatkowe wejściówki dla zaszczepionych zaoferowały też poznańskie Termy Maltańskie.

Polska nie jest wyjątkiem. Korzyści dla zaszczepionych oferują firmy na całym świecie.

Komórki płodów i szczepionki - o co tu właściwie chodzi? Kasia Gandor wyjaśnia.

Niedawno w stanie Floryda miał miejsce punkowy festiwal muzyczny. Wygląda na to, że nawet zbuntowani anarchiści z irokezami na głowie mają więcej wiary w słowa naukowców i wtórujących im przebrzydłych kapitalistycznych imperialistycznych korporacji z tak zwanej Big Pharmy niż w rozprzestrzeniane w mediach społecznościowych brednie. Jeśli ktoś chciał obejrzeć na żywo występy punkrockowych gwiazd (headlinerem był zespół Teenage Bottlerocket) miał do wyboru bilet za 999 dol. bez okazania certyfikatu szczepienia oraz za 18 dol. po jego okazaniu.

W promocję szczepień zaangażowała się też linia lotnicza Quantas. Jej klienci, po okazaniu certyfikatu, mogą wziąć udział w loterii, w której do wygrania są liczne nagrody (najczęściej wysokie zniżki na bilety), z rokiem latania za darmo dla czteroosobowej rodziny na czele. Osoby zaszczepione są też nagradzane w rozmaity sposób przez United Airlines. Z kolei w Wielkiej Brytanii na zniżki mogą liczyć klienci Ubera, Bolta, Deliveroo i Pizza Pilgrims. Vouchery o wartości 30 funtów na wyjazdy zagraniczne dostają też klienci brytyjskiego agenta internetowego Lastminute.com

Niektórzy są wręcz bardziej restrykcyjni. Denny Meyer, znany na całym świecie restaurator, obwieścił, że osoby bez ważnego szczepienia nie mają wstępu do żadnej z jego restauracji. Walmart – gigantyczna amerykańska sieć handlowa – przyznaje premie finansowe pracownikom, którzy zdecydowali się na szczepienia. Certyfikatu wymaga też znaczna większość greckich restauracji, kawiarni, barów i kin.

Szczepionka przeciw COVID-19. Jak to działa?

Niestety, wspomniane akcje nie zawsze odnoszą sukces. Przeciwnicy walki z pandemią COVID-19 w sposób niejednokrotnie wysoce agresywny atakują firmy i osoby, które decydują się wesprzeć rządowe programy szczepień. Przekonała się o tym chociażby sieć funkcjonująca w Polsce sieć kin Helios, która zdecydowała się wycofać dodatkową pulę biletów w trosce o bezpieczeństwo swoich pracowników – którzy po ogłoszeniu tej promocji byli atakowani w Sieci, w tym za pomocą gróźb karalnych. Ofiarami szczepionkosceptyków padają też restauracje i inne firmy zapewniające benefity dla zaszczepionych – często po ogłoszeniu takich promocji są bombardowane negatywnymi recenzjami w usługach społecznościowych, na czy cierpi ich marka czy ekspozycja w tychże usługach.

Według danych z dziś, w Polsce na COVID-19 zmarło już ponad 84,1 tys. osób. Na świecie ponad 5,2 mln.

TEKST PRZYGOTOWALI