1. SPIDER'S WEB
  2. Kosmos
  3. Nauka
  4. Tech

Największa symulacja ewolucji wszechświata dostępna za darmo. 40200 procesorów tworzyło ją przez rok

wielkoskalowy wszechswiat

Jeżeli świat stworzony przez twórców w grze wideo wydaje ci się ciągle zbyt ciasny i ograniczony, z pomocą mogą przybiec astronomowie. Już teraz możesz zwiedzić w swoim komputerze… cały wszechświat i to na każdym etapie jego rozwoju, od Wielkiego Wybuchu aż do teraz.

Mowa tutaj o symulacji Uchuu, która jest jak dotąd największą i najbardziej realistyczną symulacją ewolucji wszechświata w dużej skali. Za jej pomocą można obserwować ewolucję wielkoskalowej struktury wszechświata, ale w każdym momencie można przyjrzeć się ruchowi każdej pojedynczej galaktyki tegoż wszechświata. To naprawdę potężne osiągnięcie zważając na fakt, że tych „galaktyk” w symulacji jest aż 2,1 bln, a są one „zamknięte” w sześcianie o boku niemal 10 mld lat świetlnych.

Wbrew pozorum Uchuu jest jednak potężnym narzędziem dla naukowców, którzy za jego pomocą mogą analizować ewolucję tajemniczych halo ciemnej materii, które z kolei hamują lub umożliwiają formowanie się galaktyk. Co więcej, cała symulacja pozwala obserwować rozwój galaktyk, gromad galaktyk czy też całych składających się z nich włókien materii na przestrzeni niemal całej historii wszechświata, czyli blisko 14 mld lat.

Skala symulacji jest zatem powalająca. Nie dość, że można w niej zobaczyć setki miliardów galaktyk, to na dodatek można ich ewolucję obejrzeć na dowolnym etapie ewolucji.

Jak coś takiego powstało?

Do stworzenia symulacji międzynarodowy zespół astronomów wykorzystał najsilniejszy na świecie superkomputer zajmujący się astronomią, czyli japoński ATERUI II. Przez cały rok, po 48 godzin miesięcznie 40200 procesorów superkomputera generowało poszczególne elementy symulacji, łącznie zużywając do tego 20 milionów godzin pracy superkomputera i generując w tym czasie 3 petabajty danych.

Każdy może wejść w symulację i obejrzeć ewolucję wszechświata. Problem w tym, że powrót z niej do fikcyjnego świata np. Cyberpunka może być bolesny. Od teraz już każdy stworzony na potrzeby graczy świat będzie bardzo ciasny w stosunku do symulacji Uchuu