Koronawirus  /  News

„Halo, tu NFZ. Proszę przyjść na szczepienie.” Minister Zdrowia ogłasza: zaczynamy dzwonić do obywateli

Halo, tu NFZ. Ruszają telefony namawiające Polaków do szczepień

Podczas konferencji w Białymstoku minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował: Narodowy Fundusz Zdrowia będzie dzwonić do obywateli, namawiając ich do szczepienia. Specjalne call center rozpoczyna już pierwszy milion telefonów.

Tempo szczepień w Polsce uległo znacznemu spowolnieniu. Osoby, którym zależało na szczepionce przeciw COVID-19, często otrzymały już obie dawki preparatu. Niestety, z odsetkiem społeczeństwa zaszczepionym dwoma dawkami (lub jednozdawkową szczepionką) wynoszącym około 30 proc., wciąż nie możemy mówić o odporności stadnej. Ministerstwo musi teraz przekonać do szczepień tych, którzy pozostają niepewni lub sceptyczni - np. mieszkańcy Podhala, nazwanego antyszczepionkową stolicą Polski.

Nowym mechanizmem mającym zachęcać do szczepień są bezpośrednie telefony. NFZ planuje pierwszy milion połączeń.

Podczas konferencji w Białymstoku minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował opinię publiczną o oficjalnym starcie programu obdzwaniania obywateli. Niezaszczepieni Polacy mogą się spodziewać telefonu ze specjalnego call center zarządzanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia. W najbliższym czasie zostanie wykonanych około milion telefonów, mających zachęcać do szczepień.

Będzie wykonane około milion połączeń w najbliższym czasie. Proszę nie być zaskoczonym, jeśli te osoby, które nie są jeszcze zaszczepione, otrzymają telefon od takiego call center zarządzanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia (…). Chcemy dotrzeć do tych, którzy się jeszcze nie zaszczepili, dać im możliwość.

Adam Niedzielski, Minister Zdrowia

Jeśli osoba, do której dodzwonił się NFS, wyrazi zgodę i chęć szczepienia, konsultant od razu umówi takiego pacjenta na konkretny termin w punkcie szczepień. W ten sposób zaszczepić będą mogły się również te osoby, które z różnych powodów nie potrafiły wykorzystać dotychczasowego systemu rejestracji - np. osoby starsze, schorowane, bez dostępu do Internetu czy z jakimikolwiek innymi problemami komunikacyjnymi.

Z informacji na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, iż konsultant będzie podejmował aż trzy próby kontaktu z każdym numerem. Telefony będą wykonywane do tych osób, które posiadają automatycznie wystawione skierowanie na szczepienie, ale wciąż go nie zrealizowali. Konsultanci mają dzwonić między godzinami 8:00 - 21:00 z numeru telefonu: + 48 22 165 51 55.

Program obdzwaniania obywateli to nie jedyny mechanizm mający zachęcać Polaków do szczepień.

W ostatnich czasie polski rząd uruchomił specjalną loterię, z pieniężnymi i materialnymi nagrodami losowanymi pośród zaszczepionych obywateli. Władze chcą zachęcić do promocji szczepień również lokalne jednostki administracji, oferując dwa miliony złotych dla gminy z największym odsetkiem zaszczepionych mieszkańców.

Za zachętę do szczepień należy również uznać Unijny Certyfikat Covid, będący już częścią aplikacji mObywatel dla smartfonów z systemami Android oraz iOS. Taki certyfikat jest respektowany w obrębie całej Unii Europejskiej, ułatwiając podróżowanie, a także uwalniając nas w niektórych przypadkach od obowiązkowej kwarantanny. Osoby zaszczepione nie wliczają się także do pandemicznych limitów w trakcie koncertów czy innych imprez o bardziej masowym charakterze.

Więcej informacji na temat telefonów od konsultantów NFZ znajduje się na oficjalnej witrynie Narodowego Funduszu Zdrowia.