Tech  /  News

„Parszywa dwunastka“ świata faktów. Większość fake newsów o szczepionkach pochodzi od tych samych 12 influencerów

Picture of the author
109 interakcji
dołącz do dyskusji

Organizacja non profit Center for Counterin Digital Hate opublikowała raport, według którego ponad 65 proc. wszystkich kłamstw i mitów na temat szczepionek przeciw COVID-19 pochodzi od tych samych dwunastu sieciowych autorytetów.

Center for Countering Digital Hate to organizacja non profit z siedzibami w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych. Jednym z celów CCDH jest walka z nienawiścią w mediach społecznościowych, poprzez wywieranie presji na takich gigantach technologicznych jak Facebook, Twitter, Alphabet, Microsoft czy Apple. W okresie pandemii organizacja postanowiła wykorzystać swoich specjalistów od social media do sporządzenia specjalnego raportu, mającego wskazać źródła dezinformacji na temat szczepionek przeciw COVID-19.

Według raportu aż za 65 proc. wszystkich mitów i kłamstw na temat szczepionek przeciw COVID-19 odpowiada 12 osób.

W raporcie Center for Countering Digital Hate organizacja wskazuje z imienia oraz nazwiska dwunastu sieciowych liderów opinii, którzy odpowiadają za większość spiskowych teorii związanych ze szczepionkami. Według CCDH każda z tych osób ma wyraźne powody aby straszyć przed szczepionkami - w tym finansowe - co mają dokumentować sylwetki poszczególnych influencerów przedstawione w dokumencie:

  1. Joseph Mercola
  2. Robert F. Kennedy, Jr.
  3. Ty oraz Charlene Bollinger
  4. Sherri Tenpenny
  5. Rizza Islam
  6. Rashid Buttar
  7. Erin Elizabeth
  8. Sayer Ji
  9. Kelly Brogan
  10. Christiane Northrup
  11. BenTapper
  12. Kevin Jenkins

Przykładowo, Joseph Mercola sprzedaje swoje suplementy diety jako leki przeciw COVID-19, z kolei jego biznesowa partnerka Erin Elizabeth prowadzi witrynę internetową poświęconą medycynie alternatywnej. Sam Mercola wykorzystał popularność do wydania książki The Truth About COVID-19. Z kolei Robert F. Kennedy Jr. - syn amerykańskiego senatora - zasiada w radzie organizacji Children’s Health Defense sprzeciwiającej się jakimkolwiek szczepieniom obywateli USA, zwłaszcza dzieci.

Ty oraz Charlene Bollinger prowadzą własną firmę, skoncentrowaną na sprzedaży materiałów poświęconych szczepionkom, chorobom czy nowotworom - głównie książek oraz DVD. Rizza Islam ukuł sformułowanie bierzesz udział w eksperymencie medycznym, tak chętnie powtarzanym przez część polskich internautów, promując jednocześnie produkty medycyny alternatywnej. Podobnych powiązań liderów opinii z rynkiem suplementów jest znacznie więcej.

Według raportu Center for Countering Digital Hate dwunastka amerykańskich influencerów wygenerowała ponad 29 milionów reakcji na swoje treści, publikowane w social mediach. Następnie niepotwierdzone badaniami tezy były podawane dalej przez użytkowników mediów społecznościowych, rozlewając się na kolejne kraje oraz trafiając do kolejnych grup podatnych na antyszczepionkową narrację.

Najczęściej powtarzane tezy przez „Parszywą dwunastkę“ świata faktów to materiał na niezły cykl science-fiction.

Joseph Mercola sprzedający leki na COVID-19 twierdzi, że wirus to broń biologiczna opracowana przez chińskich naukowców. Jednocześnie jest to element spisku elit władzy na najwyższych stanowiskach, mających odwrócić naszą uwagę od największego transferu dóbr w historii ludzkości. Z kolei dane na temat zgonów są zmanipulowane przez rządy wszystkich krajów. Syn amerykańskiego senatora Robert F. Kennedy, Jr. jest przekonany, że szczepionki zmieniają nasze DNA.

Rizza Islam twierdzi, że od szczepionek dostajemy opryszczki. Sayer Ji ostrzega przed morderczym wpływem noszenia maseczek. Kelly Brogan jest przekonana, że lekarzom na całym świecie nakazano wpisywanie COVID-19 jako powodu zgonu niezależnie od jego przyczyny. Kevin Jenkins widzi z kolei w procesie szczepienia spisek mający na celu wyeliminowanie czarnoskórych ze Stanów Zjednoczonych. Oczywiście eksterminacja została zaplanowana przez białe elity.

W Center for Countering Digital Hate chcą, aby właściciele platform społecznościowych podjęli zdecydowane działania.

Według organizacji CCDH firmy odpowiedzialne za prowadzenie platform społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy Twitter nie robią odpowiednio wiele, by walczyć z dezinformacją. CCDH podkreśla, że social media to główne narzędzia „Parszywej dwunastki“ do szerzenia dezinformacji, która ma później gigantyczny wpływ ma masę podatnych internautów, ich bliskich oraz ich rodziny.