Koronawirus  /  Artykuł

COVID-19: powoduje mgłę w mózgu. Naukowcy: trzeba grać w grę

Picture of the author

Naukowcy z Weill Cornell Medicine w Nowym Jorku testują bardzo nowatorską metodę leczenia tzw. mgły mózgowej. To stan utrzymującego się otępienia czy też rozkojarzenia po przebyciu COVID-19. Remedium na ten stan ma być granie w gry wideo.

A właściwie to w grę. Konkretnie chodzi tu o tytuł EndeavourRX stworzony przez studio Akili Interactive. Żeby było jeszcze ciekawiej, tytuł ten już teraz rekomendowany jest przez Amerykańską Agencję Żywności i Leków jako forma terapii dla dzieci od 8 do 12 lat z syndromem ADHD.

Stymulacja mózgu grą komputerową

Założenie jest bardzo sensowne. Mgła mózgowa, czy też zaćmienie umysłu to stan charakteryzujący się problemami z pamięcią, chwilowym poczuciem dezorientacji i utrzymującymi się problemami z koncentracją. Ze wstępnych badań naukowych przeprowadzonych na ten temat wynika, że stan ten może utrzymywać się u osób, które chorowały na COVID-19, przez wiele miesięcy po wyzdrowieniu.

— Przeprowadziliśmy badanie na pacjentach po zakażeniu COVID-19. Zastrzegam, że są to osoby, które wymagały hospitalizacji i przeszły odwyk przed wypisem do domu. Więc były to osoby, które miały umiarkowany do ciężkiego COVID-19 - więc nie jest to reprezentatywne dla ogólnej populacji. Odkryliśmy, że bardzo wysoki odsetek osób miał zaburzenia funkcji poznawczych, które wahały się od łagodnych do ciężkich - mówi Faith Gunning, neuropsycholog z Weill Cornell Medicine w Nowym Jorku.

Czy to zadziała na mgłę mózgową?

Te zaburzenia funkcji poznawczych są zdaniem Gunninga dość podobne do zaburzeń występujących przy syndromie ADHD. Stąd też pomysł na to, żeby przetestować EndeavourRX i sprawdzić, czy terapeutyczna rozrywka komputerowa sprawdzi się w przypadku osób z pocovidową mgłą umysłową. W teorii - powinna.

Gra bowiem to zestaw łamigłówek i zadań zręcznościowych okraszonych mało skomplikowaną fabułą. Gracz porusza się statkiem kosmicznym po wymagających torach, omija przeszkody i dodatkowo zbiera jak najwięcej przedmiotów.

— EndeavorRx to rozwiązanie oparte na rozrywce, które stymuluje funkcje neurologiczne gracza. Jest to też pierwsze tego rodzaju rozwiązanie niefarmakologiczne - mówi Eddie Martucci, dyrektor generalny Akili Interactive

Z testów przeprowadzonych przez studio na osobach cierpiących na ADHD wynika, że 25 minut codziennej rozgrywki w EndeavourRX jest w stanie znacznie poprawić koncentrację tych osób i pomóc im w skupianiu swojej uwagi w konkretnych sytuacjach.

Jednym słowem - jest to doskonałe narzędzie do neurostymulacji poprzez zabawę, które uczy graczy skupienia się na danym i dość jasno określonym zadaniu. W przypadku ADHD sposób ten okazał się być skuteczny. Według Gunninga może okazać się również skuteczny dla osób z problemami poznawczymi wynikającymi z pocovidowej mgły.

— Szukamy sposobu na poprawę dwóch głównych kwestii: umiejętności poznawczych i koncentracji podczas codziennego funkcjonowania - dodaje Gunning.

Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby nieco zmodyfikować ten tytuł w celu lepszej stymulacji funkcji poznawczych u osób dorosłych. Zespół Gunninga pokłada w tej grze duże nadzieje. Trudno zresztą dziwić się naukowcom.

Jeśli w trakcie badań okaże się, że mgłę pocovidową da się rozwiać graniem w grę, będzie to jedna z najprzyjemniejszych terapii stworzonych przez nasz gatunek. W końcu to bardzo skalowalne i bajecznie proste, jeśli chodzi o dystrybucję, rozwiązanie. I to bez jakiegokolwiek udziału leczenia farmakologicznego.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst