Social media / Artykuł

Facebook: „blokujemy reklamy fake newsów o wirusie”. Dziennikarz stworzył 7 fejków. FB zaakceptował 6

Facebook ma problem z moderacją reklam zawierających niedopuszczalne treści dotyczące pandemii koronawirusa.

W styczniu Facebook ogłosił, że wypowiada wojnę fałszywym informacjom dotyczącym koronawirusa. W lutym szczególnym nadzorem objął reklamy. Działania firmy miały dotyczyć reklam środków i „terapii” gwarantujących wyleczenie czy zapobieganie wirusowi. Pod lupą miały znaleźć się przekazy zbudowane na „pilnej potrzebie”. Co ważne, nowa polityka miała dotyczyć nie tylko Aktualności, ale i platformy ogłoszeniowej Marketplace.

Facebook przegrywa z fake newsami o koronawirusie?

Założenia były słuszne i ambitne. Istnieją jednak - póki co skromne - przesłanki do wysnucia wniosku, że Facebook ma problem ze skutecznym usuwaniem fałszywych informacji dotyczących koronawirusa. W tym reklam.

Kaveh Waddell  dziennikarz śledczy Consumer Reports przeprowadził eksperyment, mający na celu sprawdzenie, jak Facebook poradzi sobie z reklamami zawierającymi fałszywe lub szkodliwe informacje dotyczące koronawirusa. W tym celu przygotował 7 reklam o różnym stopniu „bezpośredniości” przekazu.

Przekaz jednej z reklam miał dowodzić, że osoby poniżej 30. roku życia są bezpieczne, ale nie pojawiała się w niej nazwa wirusa. W innej mieliśmy do czynienia z clickbaitem. „Koronawirus to oszustwo” - głosiła reklama i zachęcała do ignorowania kwarantanny społecznej jako nieskutecznej. Autor przyznaje, że najbardziej perfidna reklama dotyczyła stosowania wybielacza jako środka chroniącego przed koronawirusem.

Facebook zatwierdził wszystkie reklamy oprócz jednej. Ta zawierała zdjęcie maseczki do oddychania. Reklamodawcą było fikcyjne Towarzystwo Samozachowawcze, powołane na potrzeby eksperymentu.

Oczywiście reklamy nie ukazały się. Dziennikarz zaplanował ich publikację i przeszły one moderację, ale nie opublikował ich, by nie stać się źródłem dezinformacji.

Jak zareagował Facebook, gdy dziennikarz skontaktował się firmą? Przyznał, że wszystkie reklamy naruszały zasady i zablokował fałszywe konto.

Chociaż z powodu naruszenia naszych zasad związanych z COVID-19 usunęliśmy miliony reklam i informacji handlowych, zawsze pracujemy nad ulepszeniem systemów egzekwowania prawa, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się w naszych usługach szkodliwych informacji związanych z sytuacją kryzysową - stwierdziło biuro prasowe Facebooka.

Na czym polega problem Facebooka?

Facebook ma borykać się z problemami kadrowymi związanymi z pandemią. Nie podaje, co prawda dokładnych liczb pracujących moderatorów, ale wiele wskazuje na to, że zmniejszyła się ona z kilkunastu do kilku tysięcy. Dodać do tego trzeba, że moderacją zajmują się często zewnętrzne wobec firmy podmioty.

Drugi problem to postawienie na automatyzację. Waddell zauważa, że moderatorzy zajmują się głównie karmieniem algorytmów, które później muszą „radzić sobie” z odrzucaniem niepożądanych treści.

Gdy w 2018 r. Facebook podsumowywał statystyki dotyczące moderacji, zwrócił uwagę, że algorytmy nie radzą sobie dobrze z wykrywaniem mowy nienawiści. Podano wówczas, że algorytmy wychwyciły tylko 38 proc. z 2,5 mln treści zawierających mowę nienawiści.

Problem z mową nienawiści jest taki, że bywa ona trudna do identyfikacji nawet przez ludzkich moderatorów. W 2019 r. Zuckerberg chwalił się, że algorytmy Facebooka bardzo dobrze radzą sobie za to z identyfikacją terroryzmu. I to w 30 językach.

Jak wypada na tym tle dezinformacja związana z koronawirusem? W teorii powinna być łatwiejsza do identyfikacji niż mowa nienawiści. Sam autor eksperymentu przyznaje, że jego dowody są anegdotyczne - opublikował przecież tylko kilka reklam, a to zbyt mała próba, by oskarżyć Facebooka o nieskuteczność. Zwłaszcza że zapewne prawdą jest, że algorytmy wycinają miliony zakazanych treści, w tym reklam. Z drugiej strony niepokój budzi fakt, że udało się przepuścić przez moderację prawie wszystkie reklamy z niedozwolonymi treściami.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst