Koronawirus  / News

Ministerstwo Cyfryzacji kończy koronaferie. Ruszają Zdalne Lekcje wprost z internetu

Koronaferie i koronalia? Nic z tych rzeczy. Czas spędzony w domu przez uczniów to nie wakacje, o czym przypomina Ministerstwo Cyfryzacji. Rusza nowy projekt o nazwie Zdalne Lekcje, przygotowany z myślą o nauczycielach i uczniach.

Nieplanowane ferie w środku marca oznaczają mnóstwo wolnego czasu dla uczniów i studentów, ale rząd zachęca, by nie zmarnować przerwy od szkoły tylko na rozrywkę. Podstawę programową prędzej czy później trzeba będzie zrealizować i wyegzekwować.

Z tego względu powstał nowy projekt o nazwie Zdalne Lekcje, który znajdziemy na rządowej stronie www.gov.pl/zdalnelekcje.

Zdalne Lekcje mają pomóc nauczycielom w prowadzeniu lekcji online.

Zdalne lekcje - ministerstwo cyfryzacji

Rządowa strona Zdalne Lekcje zawiera propozycje materiałów dydaktycznych i narzędzi dla nauczycieli oraz uczniów. Całość jest podzielona na plany lekcji dla szkół podstawowych (klasy 1 - 8) i szkół ponadpodstawowych z podziałem na klasy starego i nowego systemu.

Każda klasa ma rozpisaną propozycję planu lekcji na najbliższe dni z uwzględnieniem programu nauczania. Przykładowo, dzisiejszy poniedziałek dla pierwszej klasy szkoły średniej zawiera cztery lekcje:

  • język polski z tematem „Barok w Europie i Polsce”,
  • język angielski z tematem „Saint Patrick’s Day”,
  • Geografię z tematem „Wody na Ziemi”.
  • Matematykę z tematem „Wprowadzenie do równań liniowych”.

Do każdej lekcji są dostępne materiały dydaktyczne, czyli lekcje z e-podręczników dostępnych online, jak i dodatkowe materiały, w tym opracowania, a nawet odnośniki do lekcji wideo tłumaczących dane zagadnienie.

Zdalne lekcje - ministerstwo cyfryzacji

Jak czytamy w komunikacji prasowym, intencją Ministerstwa Cyfryzacji jest stworzenie platformy, która będzie nie tylko inspiracją dla nauczycieli, ale też prawdziwym ułatwieniem pracy.

Pamiętajmy, że Zdalne Lekcje to tylko połowa sukcesu.

Zdalne Lekcje są platformą, która umożliwi przygotowanie się do lekcji, ale nie samo prowadzenie zajęć online. Do tego jest potrzebna przede wszystkim komunikacja. Najprostsze rozwiazanie to komunikator tekstowy lub mail, ale lepszym (choć trudniejszym technicznie) rozwiązaniem byłyby lekcje online.

Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy nauczyciel jest nauczycielem informatyki i nie wszyscy muszą być ekspertami od komunikacji online. Dlatego wspólnie z NASK przygotowaliśmy proste tutoriale, w których krok po kroku tłumaczymy np. jak założyć grupę na portalu społecznościowym, czy też jak założyć swój kanał na platformie społecznościowej, a później prowadzić na nim swoje lekcje - czytamy w komunikacie prasowym.

Ministerstwo Cyfryzacji tworzy i stale rozwija poradnik o nazwie „Nauczycielu, poprowadź lekcje online!”. Są w nim opisane kanały komunikacji online, czy narzędzia do pracy zdalnej. Są też poradniki wideo omawiające najpopularniejsze platformy. Filmy pokazują, jak przenieść lekcje na grupę na Facebooku, Skype’a, czy na wet YouTube’a. Nauczyciele znajdą też opisy korzystania z platform Google Classroom, Office 365 Education i chmur do przesyłania danych, w tym Dysku Google, OneDrive’a i WeTransfer.

Pomysł jest dobry. Sukces projektu zależy jednak od chęci i mobilizacji nauczycieli.

Czytaj również: 

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst