Gry  / News

E3 2020 oficjalnie odwołane. Co oznacza brak największych targów gier wideo na świecie?

Choroba Covid-19 roznoszona przez koronawirusa już od dłuższego czasu odciska piętno na przemyśle gier wideo. Najlepszym tego symbolem jest odwołanie imprezy E3 2020 - największych, najbardziej prestiżowych targów gier wideo na świecie.

Dla wielu graczy E3 to świeckie święto. Trwający kilka dni festiwal paneli i konferencji ustawia branżę gier na następne miesiące, uwypuklając nadchodzące trendy oraz technologie. Na E3 pojawiają się najwięksi wydawcy oraz deweloperzy gier, prezentując swoje przyszłe hity. To właśnie na E3 Keanu Reeves zdradził (przesuniętą) datę premiery Cyberpunka 2077 i to właśnie tam niejednokrotnie odbywały się prezentacje nowych konsol.

Niestety, E3 2020 zostało odwołane z powodu koronawirusa

To oficjalna informacja Entertainment Software Association - zrzeszenia odpowiedzialnego za organizację E3. Plotki o odwołaniu targów krążyły po sieci już od kilku dni, lecz dopiero dzisiaj pojawiło się oficjalne stanowisko podmiotu bezpośrednio odpowiedzialnego za wydarzenie w Los Angeles. ESA argumentuje swoją decyzję troską o zdrowie i bezpieczeństwo graczy, deweloperów, wydawców oraz obsługi targów.

E3 2020 to nie jedyna impreza związana z grami wideo, jaka została odwołana w tym roku. Biorąc pod uwagę silnie umiędzynarodowioną specyfikę rynku gier wideo, anulowane bądź przełożone zostały w zasadzie wszystkie liczące się turnieje e-sportowe. Podobny los spotkał m.in. finały IEM 2020 w katowickim Spodku, które zostały przeprowadzone bez udziału wielotysięcznej publiczności.

Zamiast pełnoprawnego E3 2020 seria prezentacji online?

Entertainment Software Association zaznacza jednocześnie, że prowadzi rozmowy na temat organizacji pewnej namiastki klasycznego E3. Stowarzyszenie rozważa cykl internetowych prezentacji, najprawdopodobniej z wykorzystaniem logo i marki targów. W podobny sposób od lat działa Nintendo, systematycznie organizując pokazy i zapowiedzi nowych gier za pośrednictwem filmów wideo publikowanych m.in. na YouTube.

Chociaż radykalna zmiana formatu na pewno wpłynie negatywnie na prestiż wydarzenia, seria konferencji online byłaby pewną nagrodą pocieszenia dla wszystkich czekających na targi. Wszakże większość z nas E3 tak czy siak ogląda za pośrednictwem odtwarzacza w przeglądarce WWW. Jeśli Entertainment Software Association dopracuje i ujednolici formę przekazu, wciąż możemy liczyć na emocjonujące pokazy gier.

Crunch, deadline, kalendarz - wszystko to było ustalane pod E3.

Tak wczesna informacja o anulowaniu targów w Los Angeles była potrzebna branży już tutaj i teraz. Nie jest bowiem tajemnicą, że E3 ma silny wpływ na kalendarz wydawniczy oraz kulturę pracy największych deweloperów. Ci bardzo często pracują właśnie pod światowe targi, próbując dostarczyć działającą wersję programu na scenę w Los Angeles. Tak było w przypadku CDP RED, którego pracownicy stawali na rzęsach aby pokazać światu trzeciego Wiedźmina i walkę z gryfem. Crunch w polskim studio był podobno bezwzględny.

W 2020 r. jednym z największych przegranych w związku z odwołaniem wydarzenia wydaje się Warner Bros. Wydawca pierwszy raz od lat miał przygotować własną konferencję, na której zaprezentowałby kilka wielkich hitów na popularnych licencjach. Wśród prezentowanych tytułów miał się pojawić m.in. nowy Batman oraz nowy Harry Potter.

Odwołanie E3 2020 nie powinno wpłynąć na najbliższe premiery oczekiwanych gier. Znacznie gorzej wygląda sytuacja z projektami znajdującymi się na wczesnym lub zaawansowanym etapie prac. Covid-19 jest realnym utrudnieniem dla organizacji pracy wielu chińskich oraz europejskich deweloperów. Coraz więcej firm przechodzi na mniej wydajny model home office bądź całkowicie zawiesza działanie na określony czas. To wszystko mechanizmy które będą miały realny wpływ na kalendarz premier dla drugiej połowy 2020 r i późniejszego okresu.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst